+31 (0)527 308500
info@deboermarine.nl
Westwal 9 8321WG Urk

Noodsignalen

IMG_6488

EPIRB

Het laatste redmiddel

EPIRB staat voor Emergency Positie Indicating Radio Beacon. De EPIRB is eigenlijk het laatste redmiddel voor aan boord, een EPIRB wordt geactiveerd wanneer een schip zinkt. Door de waterdruk komt de EPIRB los van het schip en wordt door het contact met het water geactiveerd

De EPIRB zal vervolgens een noodsignaal uitzenden via het satellietsysteem, bij de zogenoemde G-EPIRB wordt ook een GPS locatie meegezonden. Ook via de internationale noodfrequentie zal een noodsignaal uitgezonden worden zodat u vindbaar wordt voor SAR schepen, helikopters en vliegtuigen.

SART

SART en AIS SART

Search and Rescue transponder

Zoals u net heeft kunnen lezen komt het noodsignaal van de EPIRB automatisch vrij. Stel dat uw schip vergaat en u zich in een reddingsvlot bevindt. De kans op vindbaarheid wordt dan aanzienlijk verhoogd met de SART. Deze SART moet zo hoog mogelijk in het reddingsvlot worden geplaatst om zo ver mogelijk te kunnen reiken met het signaal.

Naast de SART is er ook nog de AIS SART. Het verschil tussen deze twee zit voornamelijk in het feit dat de AIS SART beschikt over ingebouwde GPS, deze AIS SART zendt iedere minuut een signaal uit op de AIS- VHF kanalen. Ook is er een verschil qua reddingsindicatie, bij de ‘normale’ SART krijgt men een indicatie van hulp op de SART. Bij de AIS SART is dit niet het geval.